Hur annonserar du online när allt förändras?

Det digitala klimatet ändras konstant och för dig som företagare blir det mycket att tänka på kring din digitala marknadsföring. Det främsta som skett är den så kallade cookiedöden, alltså att tredjepartscookies försvinner, vilket gör att det blir svårare att annonsera.

Vad innebär cookiedöden?

Cookiedöden har varit på tapeten ett tag. Det är genom cookies statistik om besökarna på hemsidan samlas in. Dessa cookies har hjälpt oss mycket i den digitala marknadsföringen. Framförallt tredjepartscookies som har kunnat delas med exempelvis Facebook, har förbjudits i de vanligaste webbläsarna vi använder.

Vad innebär detta för dig som annonserar?

Det här gör att mycket förändras inom digital marknadsföring. Tredjepartscookies är det som har gjort att du har kunnat skapa riktade annonser så att de ger ett bättre resultat. Till exempel att du har kunnat visa samma annons igen för någon som redan har sett den. Eller att du får upp en annons för de där snygga skorna som du googlade på nyss.

På Facebook är det dessutom nödvändigt att ha tredjepartscookies för att kunna göra en klickannons med en länk till din hemsida.

Utan tredjepartscookies blir det omöjligt med klickannonser på Facebook. Det blir också svårare att se till att just de som är intresserade av din tjänst eller produkt kommer få en annons visad för sig.

I grund och botten handlar det om att det som företag blir svårare att nå din målgrupp genom annonser, men att du som privatperson får mer integritet online.

Är det ingen idé att skapa annonser längre?

Det är det absolut! De som jobbar med digital marknadsföring har hittat andra sätt att se till att du fortfarande kan göra riktade annonser. Vi berättar hur du gör för att kunna få in rätt data från dina webbplatser.

Därför fungerar inte Facebook-pixeln längre

Tidigare har du på din sida kunnat lägga in en så kallad "Facebook-pixel" som har gjort att en liten cookie kopplas till dina besökares enhet så att annonser senare kan riktas till dem. Det är alltså detta som är en tredjepartscookies och som slutar fungera.

Denna Facebook-pixel - eller Meta pixel (Facebooks nya namn)- fungerar inte längre och det kan vara därför du har haft problem när du har försökt skapa annonser.

Du behöver använda den nya typen av Meta-pixel, och den kräver att du samlar in information från cookies på ett korrekt sätt. Det innebär installation av flera tekniska lösningar, där det är viktigt att förstå hur informationen om webbesökarna samlas in.

Så hur ska du nu tänka med den digitala marknadsföringen?

Sätt upp Google Analytics 4 på bästa sätt

Det viktigaste du kan göra är att själv börja analysera så mycket information som möjligt om dina potentiella kunder. Detta gör du bland annat genom att se till att du har Google Analytics 4 uppsatt på ett korrekt sätt på din hemsida.

Den tidigare versionen av Google Analytics, kommer från 2023 inte längre att samla in någon data, så därför är det viktigt att du byter så snart som möjligt, på så vis tappar du ingen information eller missar viktig info om dina kunder, hur din hemsida presterar och konverterar.

När DigitalDoo implementerar Google Analytics 4 på våra kunders hemsidor ser vi även till att ditt Google Analytics konto är kopplat med Google Search Console och eventuella Google Ads-konton så all information finns på ett och samma ställe.

Installera den nya Facebook-pixeln och en trackingserver

En annan del som är viktig för att kunna fortsätta samla in data är att sätta upp en trackingserver. Det låter lite komplicerat, vi vet. Du behöver egentligen inte förstå allt det tekniska. Vi ska försöka förklara det så lättsamt som möjligt så att du förstår varför det behövs.

En tracking-server (eller server-till-server-spårning) är ett sätt för dig att kunna fortsätta samla in så mycket data som möjligt. I denna server kommer du som webbplatsägare själv att spara informationen istället för att en tredje-part - som Facebook- gör det. På så vis kontrollerar du som ägare till hemsidan vilken information om besökarna som delas med Facebook. Då fungerar den nya pixeln och kommer du kunna fortsätta skapa klickannonser och riktade annoner.

Hur sätter jag upp en tracking-server?

Vi på DigitalDoo hjälper dig gärna att göra det. Det kan vara lite klurigt, så vi hjälper dig gärna så att du får in all den data du behöver för att kunna fortsätta se till att du kan skapa bra annonser och bra digital marknadsföring för ditt företag.

Koppla din trackingserver till Facebook (Meta)

Vi hjälper dig så klart hela vägen fram till den nya lösningen. Vi ser till att dina annonskonton får tillgång till trackingservern och att dina klickannonser och kampanjmålgrupper fungerar optimalt.