Katarina Jönsson Katarina Jönsson

Så här håller du koll på datan du delar med Facebook och Google

Annonserar du på Google, Instagram och Facebook? Då samlar du säkert in data från besökarna på sajten via marknadsförings-cookies. Det innebär att information om till exempel vilka sidor som besökts, köp och bokningar delas med de här annonsplattformarna.

Läs mer
Katarina Jönsson Katarina Jönsson

Vad är server-till-server-spårning?

Nu kommer server-till-server-spårning att ersätta pixel-metoden. Det betyder att man sätter upp en spårningsserver och kopplar till sin webbplats. Det är fortfarande cookie-data som mäts, men istället för att en tredje part - annonsplattformarna - mäter och samlar in datan, så gör webbplatsägaren det.

Läs mer
Katarina Jönsson Katarina Jönsson

Kvalitativ sökordsanalys

De flesta som jobbar inom marknadsföring och kommunikation har idag koll på att sökmotoroptimering är något man ska hålla på med. Vad många verkar veta mindre om är det där med sökordsanalys. Allt för ofta missar man vikten av att investera tid och energi på denna. Faktum är att slarvar man med själva sökordsanalysen blir stora delar av SEO-arbetet en aning meningslöst – vi vet ju inte vilka googlingar vi vill optimera för!

Läs mer
Katarina Jönsson Katarina Jönsson

Förbud mot tredjepart-cookies och iphone-användare tackar nej till reklam

Att kunna bygga annonsmålgrupper som baseras på deras aktivitet på webbplatsen är avgörande för att kunna få tillräckligt många konverteringar som bokningar, köp eller leads (då någon lämnar sin kontaktinformation) på en sajt. Därför har nya tekniker tagits fram för att samla in den här datan och dela den med annonsplattformar.

Läs mer
Katarina Jönsson Katarina Jönsson

Hur används cookies?

När du kommer till en webbplats så får du klicka i en ruta om du tillåter att cookies används. Det betyder att ditt besök på webbplatsen kommer registreras med hjälp av att små kodsnuttar läggs i din webbläsare på datorn eller telefonen. Men vad betyder det egentligen?

Läs mer
Katarina Jönsson Katarina Jönsson

Alla konverteringsflöden ser likadana ut!

Det spelar ingen roll vilken bransch ett företag befinner sig i - det är samma #kundbeteende som återupprepar sig om och om igen. Här visar en undersökning att det stämmer.

Läs mer
Katarina Jönsson Katarina Jönsson

Sätta mål – hur gör man?

Att ha målen med din verksamhet klara för dig är en bra början innan du sätter igång med något annat. Målen för den digitala marknadsföringen ska sedan stödja dessa. Saknas det ett tydligt samband mellan dessa är risken stor att du lägger tid och pengar på att försöka uppnå något som i slutänden inte är särskilt viktigt.

Läs mer
Katarina Jönsson Katarina Jönsson

Annonsera i digitala kanaler

Svenskarna tillbringar i snitt ett par timmar per dag på sociala medier som Facebook, Instagram, Youtube och Snapchat. Dessa plattformar är med andra ord enormt effektiva annonsforum för den som vill nå ut med sina produkter och tjänster.

Läs mer
Katarina Jönsson Katarina Jönsson

Det viktigaste är insikterna – inte uppmätta tal och procentsatser

Det talas mycket om vikten av att mäta och analysera data, och verktygen för att ta fram och visualisera data utvecklas och förfinas ständigt. Vad man inte får tappa bort i sammanhanget är att det inte är datan i sig som är det viktiga, utan de insikter den hjälper oss att komma fram till.

Läs mer
Katarina Jönsson Katarina Jönsson

Hur mäter man CTR och vad är CTR?

CTR står för Click Through Rate. Det är en procentsats som används för att kunna bedöma hur bra trafikflödet är från exempelvis en annons till en kampanjsida på sajten.

Läs mer
Katarina Jönsson Katarina Jönsson

Ta fram en effektiv kanalmix

För att hålla koll på vilket content och vilka kanaler som samverkar bäst, gör man så här. Till slut har du fått en mix som levererar och som passar ditt varumärke.

Läs mer
Katarina Jönsson Katarina Jönsson

Hur får man content att räcka längre?

Utmaningen för all content-planering: hur kramar man ur så många droppar som möjligt av materialet som finns? Passa på att återanvända den story du vill berätta i allt kommunikationsmaterial.

Läs mer
Katarina Jönsson Katarina Jönsson

Alternativ till digital marknadsföring?

Fler fördelar med digital marknadsföring

I och med att marknadsföringen online är mer träffsäker blir den också mer kostnadseffektiv – du får mer utdelning för investerade slantar

Läs mer
Katarina Jönsson Katarina Jönsson

KPIer: vad ska man mäta och varför?

KPIer, eller nyckeltal, är olika riktvärden i den webbstatistik som man valt ut att mäta på sin sajt. Det kan till exempel vara att antalet besökare till sajten som kommer från en sökannons ska vara över 3%. Vad som ska mätas och vilka värden som är bra är olika för olika sajter.

Läs mer
Katarina Jönsson Katarina Jönsson

Vad ska den digitala strategin innehålla?

I grova drag kan man säga att strategin ska besvara frågorna varför, vem, vad, när och hur, och innefatta alla kanaler där företaget närvarar samt en rad olika metoder för att nå ut.

Läs mer
Katarina Jönsson Katarina Jönsson

Är det nödvändigt med en digital strategi?

Är digital strategi verkligen något man bör lägga pengar på? Vi menar att det kostar för mycket att låta bli. Med en bristfällig strategi är det lätt att de digitala aktiviteterna blir spretiga och sporadiska och till stor del bygger på gissningar och tyckanden. Resurser läggs på insatser som känns rätt för stunden, medan man missar att se helheten.

Läs mer