Så här håller du koll på datan du delar med Facebook och Google
Annonserar du på Google, Instagram och Facebook? Då samlar du säkert in data från besökarna på sajten via marknadsförings-cookies. Det innebär att information om till exempel vilka sidor som besökts, köp och bokningar delas med de här annonsplattformarna.
Vad är server-till-server-spårning?
Nu kommer server-till-server-spårning att ersätta pixel-metoden. Det betyder att man sätter upp en spårningsserver och kopplar till sin webbplats. Det är fortfarande cookie-data som mäts, men istället för att en tredje part - annonsplattformarna - mäter och samlar in datan, så gör webbplatsägaren det.
Kvalitativ sökordsanalys
De flesta som jobbar inom marknadsföring och kommunikation har idag koll på att sökmotoroptimering är något man ska hålla på med. Vad många verkar veta mindre om är det där med sökordsanalys. Allt för ofta missar man vikten av att investera tid och energi på denna. Faktum är att slarvar man med själva sökordsanalysen blir stora delar av SEO-arbetet en aning meningslöst – vi vet ju inte vilka googlingar vi vill optimera för!
Förbud mot tredjepart-cookies och iphone-användare tackar nej till reklam
Att kunna bygga annonsmålgrupper som baseras på deras aktivitet på webbplatsen är avgörande för att kunna få tillräckligt många konverteringar som bokningar, köp eller leads (då någon lämnar sin kontaktinformation) på en sajt. Därför har nya tekniker tagits fram för att samla in den här datan och dela den med annonsplattformar.
Hur används cookies?
När du kommer till en webbplats så får du klicka i en ruta om du tillåter att cookies används. Det betyder att ditt besök på webbplatsen kommer registreras med hjälp av att små kodsnuttar läggs i din webbläsare på datorn eller telefonen. Men vad betyder det egentligen?
Alla konverteringsflöden ser likadana ut!
Det spelar ingen roll vilken bransch ett företag befinner sig i - det är samma #kundbeteende som återupprepar sig om och om igen. Här visar en undersökning att det stämmer.
Sätta mål – hur gör man?
Att ha målen med din verksamhet klara för dig är en bra början innan du sätter igång med något annat. Målen för den digitala marknadsföringen ska sedan stödja dessa. Saknas det ett tydligt samband mellan dessa är risken stor att du lägger tid och pengar på att försöka uppnå något som i slutänden inte är särskilt viktigt.
Annonsera i digitala kanaler
Svenskarna tillbringar i snitt ett par timmar per dag på sociala medier som Facebook, Instagram, Youtube och Snapchat. Dessa plattformar är med andra ord enormt effektiva annonsforum för den som vill nå ut med sina produkter och tjänster.
Det viktigaste är insikterna – inte uppmätta tal och procentsatser
Det talas mycket om vikten av att mäta och analysera data, och verktygen för att ta fram och visualisera data utvecklas och förfinas ständigt. Vad man inte får tappa bort i sammanhanget är att det inte är datan i sig som är det viktiga, utan de insikter den hjälper oss att komma fram till.
Hur mäter man CTR och vad är CTR?
CTR står för Click Through Rate. Det är en procentsats som används för att kunna bedöma hur bra trafikflödet är från exempelvis en annons till en kampanjsida på sajten.
Kan man välja vilka besökare som ska räknas i Google Analytics?
Det flesta använder Google Analytics som sitt verktyg för att samla webbstatistik. Och så här kan man göra för att filtrera bort besökare som inte är relevanta.
Ta fram en effektiv kanalmix
För att hålla koll på vilket content och vilka kanaler som samverkar bäst, gör man så här. Till slut har du fått en mix som levererar och som passar ditt varumärke.
Hur får man content att räcka längre?
Utmaningen för all content-planering: hur kramar man ur så många droppar som möjligt av materialet som finns? Passa på att återanvända den story du vill berätta i allt kommunikationsmaterial.
Alternativ till digital marknadsföring?
Fler fördelar med digital marknadsföring
I och med att marknadsföringen online är mer träffsäker blir den också mer kostnadseffektiv – du får mer utdelning för investerade slantar
KPIer: vad ska man mäta och varför?
KPIer, eller nyckeltal, är olika riktvärden i den webbstatistik som man valt ut att mäta på sin sajt. Det kan till exempel vara att antalet besökare till sajten som kommer från en sökannons ska vara över 3%. Vad som ska mätas och vilka värden som är bra är olika för olika sajter.
Vad ska den digitala strategin innehålla?
I grova drag kan man säga att strategin ska besvara frågorna varför, vem, vad, när och hur, och innefatta alla kanaler där företaget närvarar samt en rad olika metoder för att nå ut.
Är det skillnad på att sökoptimera för iPhone eller Androidtelefon?
De flesta sökningar på Google görs på en mobiltelefon, så att ha en sajt som är sökoptimerad för en mobilskärm känns självklart. Men är det skillnad på att sökoptimera för iPhone eller Androidtelefon?
Är det nödvändigt med en digital strategi?
Är digital strategi verkligen något man bör lägga pengar på? Vi menar att det kostar för mycket att låta bli. Med en bristfällig strategi är det lätt att de digitala aktiviteterna blir spretiga och sporadiska och till stor del bygger på gissningar och tyckanden. Resurser läggs på insatser som känns rätt för stunden, medan man missar att se helheten.