Annonsera i digitala kanaler

Svenskarna tillbringar i snitt ett par timmar per dag på sociala medier som Facebook, Instagram, Youtube och Snapchat. Dessa plattformar är med andra ord enormt effektiva annonsforum för den som vill nå ut med sina produkter och tjänster.

Bra ROI med träffsäker annonsering i sociala medier

Förutom att du kan nå stora mängder potentiella kunder är annonsering i sociala medier mer pricksäker än i andra kanaler. Den är därmed kostnadseffektiv – du kan förvänta dig en bra ROI. Detta beror på att du får tillgång till stora mängder data om användarna, vilket gör att du kan rikta annonserna till rätt målgrupper i stället för att skjuta ut ditt budskap till den breda massan. Det här är bra både för dig som annonsör, som får bra valuta för investerade annonspengar, och för användarna, som får se relevanta annonser.

Anpassade målgrupper på Facebook och Instagram

Möjligheterna att ringa in dina målgrupper har blivit alltmer sofistikerade på exempelvis Facebook och Instagram. Du kan till exempel välja ut dem baserat på var de befinner sig geografiskt, ålder, kön, intressen och köpbeteenden. Eller så kan du fokusera på personer som redan interagerat med ditt företag på ett eller annat sätt, och på så vis redan signalerat att de är intresserade av det du erbjuder. De har kanske besökt hemsidan, laddat ner din app eller tittat på företagets filmklipp på Facebook. Kanske finns de redan registrerade i dina kundlistor eller CRM.

Målgrupp i form av lookalikes

Slutligen finns möjligheten att skapa lookalikes – en spegling av anpassade målgrupper eller återkommande kunder vad gäller demografi, intressen och beteenden. Den här metoden att skapa nya målgrupper har visat sig enormt effektiv.

SEM – annonsera på Google

Google Ads fungerar lite annorlunda, men är ett annat väldigt effektivt sätt att nå ut till rätt målgrupper online. I korthet innebär Google Ads att du betalar för att synas till exempel högst upp eller längst ned på sidan med sökträffar. Du sätter en dagsbudget och betalar endast de gånger någon faktiskt klickar på din annons. När annonsen endast visas utan att det leder till klick betalar du alltså inget – men har ändå fått möjligheten att synas.

Hög konkurrens i digitala kanaler

Fördelarna med att annonsera i digitala kanaler är många, men det är också många som slåss om utrymmet i dina målgruppers flöden. För att annonserna ska synas gäller det att ha grundliga kunskaper om hur de olika kanalerna fungerar, hur dina målgrupper agerar och hur du sätter upp och optimerar kampanjerna för att få maximal utdelning.


Förutom att hjälpa dig att sätta upp och hantera annonskonton kan DigitalDoo hjälpa dig att mäta och utvärdera utfallen, och efter hand justera och optimera kampanjerna. Vi kan också utbilda dig så att du själv kan hantera dina annonskonton och kampanjer.

Föregående
Föregående

Sätta mål – hur gör man?

Nästa
Nästa

Det viktigaste är insikterna – inte uppmätta tal och procentsatser