Sätta mål – hur gör man?
Att ha målen med din verksamhet klara för dig är en bra början innan du sätter igång med något annat. Målen för den digitala marknadsföringen ska sedan stödja dessa. Saknas det ett tydligt samband mellan dessa är risken stor att du lägger tid och pengar på att försöka uppnå något som i slutänden inte är särskilt viktigt.
Övergripande mål kontra specifika mål
När man börjar titta på målen med marknadsföringen är de ofta ganska generella, stora mål. Det kan handla om att stärka varumärket, etablera sig på en ny marknad eller helt enkelt öka försäljningen. Dessa måste sedan brytas ner i mindre, mätbara och nåbara delmål. Det kan till exempel vara att trafiken till hemsidan ska öka med en viss procent under en avgränsad tidsperiod, eller att man ska uppnå ett visst antal ifyllda kontaktformulär.
Sätt smarta mål
Just detta med att målen är för otydliga och luddiga är en vanlig anledning till att marknadsföringsinsatserna blir kostsamma i relation till vad de drar in. Ett vanligt sätt att jobba för att sätta upp mål som är både tydliga och mätbara är att arbeta med ”smarta” mål. Dessa grundar sig i den engelska förkortningen ”SMART” som står för Specific, Measurable, Achievable, Relevant och Time bound. Utöver Achivable (nåbara) för bokstaven A ser man ibland varianterna Attraktiva eller Accepterade.
Följ upp och mäta med Google Analytics
För marknadsföringen i de traditionella kanalerna har det inte alltid varit helt lätt att mäta de direkta effekterna av en viss insats. Med de digitala kanalerna är det lättare, då all aktivitet går att spåra med verktyg som Google Analytics. Till exempel brukar man mäta CTR (Click Through Rate), som visar hur många som klickat sig vidare via en annons, i relation till hur många gånger den visats.
Att kontinuerligt följa upp och mäta är så klart viktigt för att hålla koll på att marknadsbudgeten läggs på rätt saker och att kampanjer presterar som de ska (– och om inte har vi möjlighet att göra justeringar och optimeringar i tid). Men för oss som brinner för marknadsföring har mätningen också en mer psykologisk funktion – den gör underverk för drivet och motivationen!
DigitalDoo hjälper dig gärna att sätta konkreta och relevanta mål, samt att ta fram en strategi för det fortsatta arbetet. Vi kan även hjälpa dig att följa upp och mäta de uppsatta målen, eller utbilda dig i hur du själv gör det på bästa sätt!