Det viktigaste är insikterna – inte uppmätta tal och procentsatser
Det talas mycket om vikten av att mäta och analysera data, och verktygen för att ta fram och visualisera data utvecklas och förfinas ständigt. Vad man inte får tappa bort i sammanhanget är att det inte är datan i sig som är det viktiga, utan de insikter den hjälper oss att komma fram till.
Data ingen bristvara i den digitala världen
Vi har idag smidig tillgång till stora mängder data. Genom mätning och spårning med hjälp av till exempel Google Analytics och Google Tag Manager kan du enkelt ta fram både kvantitativ och kvalitativ information om vad som händer på hemsidan och i övriga digitala kanaler. Du kan se vilka som är de mest besökta sidorna på din sajt, hur många besökare som stannar mer än tre minuter eller antalet nedladdningar av en specifik PDF, för att nämna några.
Vad är viktigast att mäta?
Med all denna information inom räckhåll är det bra att börja med att klura ut vilka saker som är allra viktigast att mäta. Detta gör du enklast genom att titta på målen med den digitala marknadsföringen. Om dessa är formulerade som mer allmänna, övergripande mål får du börja med att bena ner dem i konkreta, mätbara mål. Har man inte klart för sig vilka mätvärden som är de viktiga, är det också svårt att komma fram till några insikter av värde.
Insikter nyckeln till att lyckas med digital marknadsföring
Det finns undersökningar som tyder på att en stor del av all data som genereras i mätverktygen sedan förblir orörd. Men frågan är varför vi ska bry oss om att mäta över huvud taget om vi sedan inte använder det vi får fram till något.
De som lyckas med sin marknadsföring online är inte de som kan räkna upp flest nyckeltal och procentsatser (och kanske inte ens de som visar upp de bästa talen), utan de som har förmågan att tolka och förstå den insamlade datan, så att den kan användas till att utarbeta strategi och korrigera och optimera de bitar som inte presterar som de ska.
Förutom att hjälpa dig att mäta och analysera data kan DigitalDoo hjälpa dig att omsätta kunskapen i strategi, alternativt lära dig hur du ska göra för att själv använda insikterna på bästa sätt.