Hur mäter man CTR och vad är CTR?

CTR står för Click Through Rate.  Det är en procentsats som används för att kunna bedöma hur bra trafikflödet är från exempelvis en annons till en kampanjsida på sajten. I kampanjstatistiken på en digital plattform som Google eller Facebook, får man reda på antalet gånger annonsen visats och även hur många som klickat på länken i den. Förhållandet mellan antal klick och annonsvisningar är det som kallas CTR.

Vilken CTR är mest korrekt?

Det finns olika CTR att hålla koll på. Klick på en länk i annons behöver inte betyda att en användare tar sig vidare till kampanjsidan på sajten.  Många menar att det inte är förrän besökaren är på sajten i minst 5 sekunder som hen faktiskt har kunnat se innehållet på kampanjsidan. Då mäts besöken till kampanjsidan i sajtens webbstatistik-verktyg (exempelvis Google Analytics), och det är förhållandet mellan det här besöksantalet och antalet annonsvisningar som ger en mer rättvisande CTR.

Vad är en bra CTR? Minst 3 % bör CTR vara för att det ska vara godkänt resultat. Det går att få en CTR över 10%, men det är sällsynt.  5% eller 7% är riktigt bra resultat. Det finns flera faktorer som spelar in för att få många att klicka på en länk. Ett innehåll som attraherar många att stanna upp i svajpen på telefonen, samt ett erbjudande eller produkt som lockar är viktigt. Sedan är det viktigt att fördela sina annonspengar rätt, så att annonsen visas för en målgrupp som är sannolikt mer intresserad av just din annons.


DigitalDoo kan hjälpa dig att sköta dina digitala annonskampanjer, bedöma resultaten i kampanjerna och ge rekommendationer på annonsbudget och plattformar att annonsera på. Vi kan också lära dig att tolka resultaten och visa dig hur du sätter upp kampanjer på sociala medier och Google.

Föregående
Föregående

Det viktigaste är insikterna – inte uppmätta tal och procentsatser

Nästa
Nästa

Kan man välja vilka besökare som ska räknas i Google Analytics?