Kan man välja vilka besökare som ska räknas i Google Analytics?
”Vi har många besökare till vår sajt, men de flesta kommer in på startsidan och sen lämnar de direkt. Hur kan vi filtrera bort dem ur webbstatistiken?” Det är en vanlig fråga från våra kunder. Och ja, det går mycket bra att göra.
Det flesta använder Google Analytics som sitt verktyg för att samla webbstatistik. Och så här kan man göra för att filtrera bort besökare som inte är relevanta. I Google Analytics finns färdiga rapporter och grafer som visas när du öppnar verktyget. Det finns också möjlighet att skapa egna rapporter. De kallas anpassade rapporter. Där kan du samla statistik som är relevant för dig och din sajt.
Bounce rate
Här har Google Analytics gjort en mätpunkt för att samla de som kommer till sajten och direkt lämnar (besök under 1 sekund). Du kan skapa en egen besökarkategori där du tar fram antalet besökare, men exkluderar de som faller under kategorin bounce rate.
Tidsinställning
Det går också att med tid filtrera bort besökare som inte är relevanta. Då sätter du en av Google Analytics mättaggar, en kodsnutt, på dina sidor på sajten som säger att besök på sidan bara ska räknas om besökaren stannar mer än 5 sekunder, till exempel. Är någon mer än 5 sekunder på en sida, borde de vara mer relevanta besökare eftersom de troligtvis sett något som de vill veta mer om.
Besöker fler ställen än startsidan
De som klickar sig vidare från startsidan, eller har besökt fler sidor än en sida, är mer relevanta besökare. De går att samla i ett målgruppssegment i Google Analytics. Då kan du välja att alla färdiga rapporter och grafer i Google Analytics endast ska visa data om dem i det här segmentet. Du kan också skapa anpassade rapporter som visar vilka sidor som besöks och den vanligaste sidordningen som besökarna väljer. Till exempel är det vanligt att intresserade besökare väljer att besöka startsidan, ”Om oss” och ”Kontakta oss”.