Ta fram en effektiv kanalmix

För att hålla koll på vilket content och vilka kanaler som samverkar bäst, gör man så här:

  1. Rita upp en graf med två axlar: vågrätt går från lägst genererad försäljning/leads-insamling till högsta möjliga. Lodrätt går från lägsta omkostnader för tillverkning och mediaköp av content.

  2. För sedan in i grafen de kanaler du använder, vad de kostar (annonser, personalresurser, byråarvoden), och värdet på det de levererar (försäljningssiffror, antal nya potentiella kunder på en kontaktlista, osv).

  3. Börja testa metodiskt: ta bort den dyraste kanalen och se vad som händer med dina gratiskanaler - presterar de lika bra som förut? Då behövs nog inte den dyra kanalen. Dalar resultatet på gratiskanalerna, kan man behöva prioritera om arbetsresurserna som läggs där till förmån för annonsering i dyra kanalen.

Graf över kanaler och kostnader

Graf över kanaler och och vad de kostar. Från www.smartinsights.com

Till slut har du fått en mix som levererar och som passar ditt varumärke.


Digitaldoo kan hjälpa dig med att göra en digital strategi, välja ut data att mäta och ge förslag på aktiviteter att göra. Vi kan också lära dig att tolka data och göra ditt eget åtgärdspaket.

Föregående
Föregående

Kan man välja vilka besökare som ska räknas i Google Analytics?

Nästa
Nästa

Hur får man content att räcka längre?