Hur får man content att räcka längre?
Utmaningen för all content-planering: hur kramar man ur så många droppar som möjligt av materialet som finns? Passa på att återanvända den story du vill berätta i allt kommunikationsmaterial.
Bloggen är din content-hub
Skapa en berättelse för bloggen som du vill ska belysa en tjänst eller produkt ni säljer, eller information du vill nå ut med. Det kan vara en intervju, ett referenscase, en instruktion eller ett debattinlägg, till exempel. Sökoptimera texten genom att dela upp den i flera underrubriker. Komplettera gärna med bilder och skriv kortfattat. Tre stycken räcker gott.
Förvandla stycken till sociala medieposter
Om du skriver varje stycke och underrubrik i blogginlägget som en egen enhet som fungerar dels i hela blogginlägget, men också för sig själv, går det att återanvända som sociala medie-poster. Om du valt tillhörande bilder till varje stycke i blogginlägget, kan dessa återanvändas i sociala medie-poster också. Länka gärna till bloggen från posten så har du hjälpt till att sökoptimera din sajt ytterligare.
Från text till bildspel & infografik
Kan din berättelse på bloggen göras om till ett bildspel, en video där text, bild och animation sammanfattar eller belyser kärnan i budskapet? Då skapar du större synlighet eftersom just video skapar större engagemang i sociala medie-kanalerna. En instruktion, statistik, och liknande kan göras mer lättillgängligt med infografik. Det är en bild med text och illustrationer som förklarar och förtydligar informationen i berättelsen. Bildspels-videor och infografik kan sen återanvändas i utbildningsmaterial och säljpresentationer och liknande.
DigitalDoo kan hjälpa dig med contentplanering och ta fram ämnen att göra content om – sökoptimerat och i linje med marknadsplanen.