Alternativ till digital marknadsföring?

Finns det något alternativ till den digitala marknadsföringen?

Digital marknadsföring vs. traditionell

Digital marknadsföring är enkelt uttryckt all marknadsföring som försiggår online. Vanliga kanaler är e-postutskick, sökmotoroptimering (SEO), sökmotormarknadsföring (SEM), sociala medier och displayannonsering. Den traditionella marknadsföringen avser tvärtom de aktiviteter som förkommer utanför internet, som till exempel annonsering i tryckta media, reklamfilm för TV eller posters i kollektivtrafiken. En fördel här anses vara att man snabbt når fram till väldigt många i form av ”den breda massan”.

Den stora fördelen med digital marknadsföring

Just detta med den breda massan är samtidigt de traditionella mediernas utmaning. Att satsa på exempelvis reklamfilm på TV är inte bara väldigt dyrt, det är också omöjligt att anpassa budskapet efter olika målgrupper, då samma film ses av alla TV-tittare. Här har däremot online-marknadsföringen fantastiska möjligheter att segmentera målgrupperna och välja vem man vill rikta sig till när, var och hur.

Fler fördelar med digital marknadsföring

  • I och med att marknadsföringen online är mer träffsäker blir den också mer kostnadseffektiv – du får mer utdelning för investerade slantar

  • Här kan du i många fall kommunicera och föra dialoger med kunden, till exempel via kommentarsfälten på sociala medier eller hemsidans chat-funktion

  • Det är enkelt att mäta effekterna av till exempel olika annonskampanjer, och efterhand justera och optimera

  • Fler och fler spenderar alltmer tid online

Här finns goda möjligheter att synas även med en blygsam budget, till skillnad från till exempel tryckta medier.

Digital marknadsföring är för alla!

Om du till exempel har en glasskiosk kan det vara enormt effektivt att en solig dag placera en gatupratare vid torget som informerar förbipasserande om att kiosken ligger bara 50 meter ner efter gatan. Men för de flesta verksamheter är det svårt att hitta lika klockrena exempel på icke-digital marknadsföring. Däremot har vi haft svårt att komma på verksamheter där det INTE passar med en eller annan form av marknadsföring online. Hur tänker du kring dina möjligheter och utmaningar?


Digitaldoo hjälper dig gärna att göra en digital strategi, välja ut data att mäta och ge förslag på aktiviteter att göra. Vi kan också lära dig att tolka data och göra ditt eget åtgärdspaket.

Föregående
Föregående

Hur får man content att räcka längre?

Nästa
Nästa

KPIer: vad ska man mäta och varför?