KPIer: vad ska man mäta och varför?
KPIer, eller nyckeltal, är olika riktvärden i den webbstatistik som man valt ut att mäta på sin sajt. Det kan till exempel vara att antalet besökare till sajten som kommer från en sökannons ska vara över 3%. Vad som ska mätas och vilka värden som är bra är olika för olika sajter.
Välja rätt KPIer att mäta
Är sajten en webbshop så kan det vara bra att veta att det är tillräckligt många som kommer till sajten för att tillräckligt många ordrar kommer in och säljmål nås. Är det en sajt som innehåller samhällsinformation är det bra att veta om en sida hittas av de som behöver nås med rätt information, och vilket innehåll de interagerar med och hur mycket. Det kan också vara så att de svar man behöver inte kan mätas med webbstatistik, utan behöver kompletteras med en enkätundersökning eller intervjuer med användarna.
Bästa KPIerna är de som går dåligt
Bra KPIer är de som hjälper till att förbättra resultaten. KPIer ska inte ses som resultat i sig. Därför är det bättre att sätta upp KPIer för att ta reda på vad som inte fungerar, där användarna tappar intresset, eller hinder som gör att webbshopkunder inte fullföljer ett köp. De ska användas som ett verktyg och ingå i det dagliga arbetet, inte som något som presenteras en gång i månaden i power point-presentation.
En digital strategi är en bra början
Genom att göra en strategi för närvaron i digitala kanalerna, blir det tydligt vad som ska mätas. En strategi tar fasta på vilka mål som ska nås, och då går det lättare att identifiera vilka KPIer som kan visa om man är på rätt väg. Eller fel väg.
DigitalDoo hjälper dig gärna med att ta fram KPIer och göra en strategi. Vi kan också lära dig hur du ska göra en egen strategi och ta fram KPier på egen hand.