Vad ska den digitala strategin innehålla?

I grova drag kan man säga att strategin ska besvara frågorna varför, vem, vad, när och hur, och innefatta alla kanaler där företaget närvarar samt en rad olika metoder för att nå ut. Ofta ingår webbsidor, sociala medier, utskick av nyhetsbrev, content marketing, sökmotoroptimering och annonsering.


För att få till en bra struktur och en strategi som sedan är lätt att omvandla till konkreta att-göra-listor bör man arbeta metodiskt och beta av delarna steg för steg. Vill du ha hjälp med detta erbjuder vi olika upplägg – från framtagning av en komplett strategi till köp av enkel steg-för-steg-guide. 

Nulägesanalys

En affärsnyttig, väl utförd digital strategi börjar med en ordentlig analys av nuläget. Hur ser våra digitala insatser ut idag? Finns det delar av verksamheten som går bättre och sämre? Var vill vi satsa? Hur ser marknaden ut? Konkurrensen?

Mätbara mål och relevanta KPI:er

I nästa steg formulerar vi syfte och mål. Varför vill vi marknadsföra oss digitalt och vad är det vi vill uppnå? Ofta handlar det om ett övergripande mål, som att stärka varumärket, etablera sig på en ny marknad eller helt enkelt öka försäljningen. De övergripande målen bryts ner i mindre, mätbara och nåbara delmål. Här är det också dags att titta på vilka KPI:er vi vill arbeta med – vad är det egentligen vi vill mäta?

Med mål och mätetal på plats kommer frågan om målgrupper. Vilka är dom? Hur ser deras behov ut? I vilka kanaler möter vi dem?

Strategin – kartan i det digital landskapet

Med avstamp i nulägesanalysen och siktet inställt på målet stakar vi ut den bästa vägen dit. Vi har koll på vart du vill och varför. Nu behöver vi sätta när, var, vad, vem, hur. Hur långt vi ska zooma in och gå in på detaljer bestäms av förutsättningar och behov, men ju mer detaljerad vägbeskrivningen är, desto lättare blir det att hitta fram till målet.


Digitaldoo kan hjälpa dig med att göra en digital strategi, välja ut data att mäta och ge förslag på aktiviteter att göra. Vi kan också lära dig att tolka data och göra ditt eget åtgärdspaket.

Föregående
Föregående

KPIer: vad ska man mäta och varför?

Nästa
Nästa

Är det skillnad på att sökoptimera för iPhone eller Androidtelefon?