Är det skillnad på att sökoptimera för iPhone eller Androidtelefon?

De flesta sökningar på Google görs på en mobiltelefon, så att ha en sajt som är sökoptimerad för en mobilskärm känns självklart. Men är det skillnad på att sökoptimera för iPhone eller Androidtelefon?

Hur visas sökresultat på Iphone respektive Android

Det finns olika webbläsare i android och iPhone

iPhones webbläsare heter Safari, men du kan ladda ner andra webbläsarappar som Chrome, Opera, Firefox. Android-telefoner har webbläsaren Chrome men även här kan användaren ladda hem andra webbläsarappar. Vanligast är att användarna tar den app som är installerad då telefonen köptes. Därför är det bra att optimera sin sajt för att fungera bra i Safari och Chrome.

Olika laddtider i safari och chrome

Det kan ta lite längre för Safari att ladda en webbsida än vad det tar för Chrome. Det går att åtgärda genom att städa i kod och script, samt att inte ha för tunga bilder och videor på webbsidan. En sajts utseende och design ligger i scriptfiler som en webbläsare behöver läsa in innan den kan börja rita upp en webbsida på skärmen. Ofta innehåller toppen av en webbsida en stor bild eller en animation av grafiska element, och dessa måste också laddas in av webbläsaren innan den kan börja visas.

Läs bara in nödvändiga script

För att snabba på bygget av en sajt är det inte ovanligt att man kopierar samma kod till alla webbsidor och då finns alla utseendescript med i den koden. Det gör att webbläsaren behöver läsa in alla designscript för hela sajten innan en webbsida kan visas på skärmen. Då går det långsamt att ladda sidan. Genom att bara läsa in designscript som är nödvändiga för den aktuella sidan minskar laddtiden.

Välj rätt bildformat

Genom att välja rätt bildformat så kan webbsidans laddtid förbättras avsevärt. SVG-formatet för en toppbild med flera grafiska element är ett sätt att behålla en bra bildkvalitet, utan att bildfilen tar för stort utrymme. Att anpassa bilder och grafik för att synas på en mobilskärm innebär oftast att de inte blir så stora: detaljerad grafik blir oftast otydligt på små skärmar.

Testa sajtens laddtid

Det finns olika verktyg för att testa om en sajt har bra laddtid. I Google Analytics finns bland annat Site Speed verktyget som kan ge fingervisningar om script och innehåll som försämrar laddtiden. Det är också bra att lägga in kravet om laddtider under 4 sekunder för prioriterade webbläsare när du beställer en sajt av en webbyrå.


DigitalDoo kan hjälpa dig att testa din sajts laddtider, webbutvecklare som kan städa i script och kod. och att tillverka bilder i rätt format. Vi kan också lära dig hur du gör för att fixa det här på egen hand.

Föregående
Föregående

Vad ska den digitala strategin innehålla?

Nästa
Nästa

Är det nödvändigt med en digital strategi?