Är det nödvändigt med en digital strategi?
Är digital strategi verkligen något man bör lägga pengar på? Vi menar att det kostar för mycket att låta bli. Med en bristfällig strategi är det lätt att de digitala aktiviteterna blir spretiga och sporadiska och till stor del bygger på gissningar och tyckanden. Resurser läggs på insatser som känns rätt för stunden, medan man missar att se helheten.
Ett datadrivet arbetssätt
Att arbeta utan tydlig strategi är inte bara kostsamt, utan även onödigt när det handlar om en tid och ett område där det är lätt att samla in data som talar om för oss var vi ska satsa. Det vill säga om vi vet hur vi ska tyda den. Data i sig är inte kunskap, den måste även förstås, tolkas, analyseras och omsättas i en lättarbetad strategi.
En gemensam prioritering
En gemensam att-göra-lista effektiviserar arbetet.
När strategin finns behöver den omsättas i aktiviteter som tar marknadsföringen mot målen. Förutom att strategin gör det enklare att se var resurserna ska läggas, fungerar den som organisationens gemensamma prioriteringslista. En väl förankrad och tydlig strategi gör att arbetet blir mer effektivt och det går fortare att nå målen.
Den viktiga uppföljningen
Strategiarbetet måste så klart följas upp, för att se om man är på rätt väg eller om något bör justeras. En stor fördel med den digitala kommunikationen jämfört med den traditionella är all tillgänglig mätbar data. Varför inte ta tillvara på något som serveras oss svart på vitt, dessutom utan kostnad?
Strategiarbetet är något som bör ses som en pågående process snarare än ett engångsjobb. Det händer ständigt saker som påverkar förutsättningarna – både rent affärsmässigt och inom den digitala arenan – och som gör att man måste omvärdera och omprioritera.
Digitaldoo kan hjälpa dig med att göra en digital strategi, välja ut data att mäta och ge förslag på aktiviteter att göra. Vi kan också lära dig att tolka data och göra ditt eget åtgärdspaket.