Kvalitativ sökordsanalys
De flesta som jobbar inom marknadsföring och kommunikation har idag koll på att sökmotoroptimering är något man ska hålla på med. Vad många verkar veta mindre om är det där med sökordsanalys. Allt för ofta missar man vikten av att investera tid och energi på denna. Faktum är att slarvar man med själva sökordsanalysen blir stora delar av SEO-arbetet en aning meningslöst – vi vet ju inte vilka googlingar vi vill optimera för!
Vad är SEO?
SEO är en förkortning av Search Engine Optimization – sökmotoroptimering på svenska. Man kan få intrycket att det handlar om att manipulera Google och kunna en massa knep så att man hamnar högst upp, men egentligen handlar det om att erbjuda det bästa innehållet för användarna och att sajten är användarvänlig och har en bra struktur – då blir den även lätt för Google att läsa av och indexera.
Till skillnad från SEM (Search Engine Marketing), som alltså är betalda annonser, är SEO organiskt. Den som gör det bästa arbetet hamnar högst upp, inte den som har störst annonsbudget.
Den viktiga sökordsanalysen
För att veta hur man ska optimera innehållet i titlar, rubriker och texter etc måste man först ha koll på vilka sökord och fraser man vill optimera för. Vad pratar besökare/potentiella besökare om och vilka frågor ställer de? Vilka problem har de? Ta reda på vilka sökord och fraser som används, och i vilken omfattning. Se för vilka ord det finns trafik att hämta med hänsyn till relevans, konkurrens och sökvolym. Det gäller i slutänden att hitta fram till de ord som har tillräckligt med sökvolym men inte är orealistiskt konkurrensutsatta.
Varför kvalitativ sökordsanalys?
Idag erbjuds sökordsanalyser av vitt skilda kvalitéer och prisklasser. Analyser kan spottas fram med hjälp av ett enkelt klick i ett onlineverktyg (det finns en mängd verktyg för detta, från gratis till nästan hutlöst dyra), eller arbetas fram under tid av en person som är kunnig både inom SEO och kommunikation, och dessutom är orienterad inom det aktuella ämnes- eller produktområdet.
Fördelen med att inte låta maskiner göra hela jobbet är att en människa med rätt kunskaper med en gång kan väga in semantiska och konnotativa aspekter. Medan maskiner effektivt kan plocka fram data gällande sökfrekvens och konkurrens, är det svårare när det gäller relevansen – här måste ofta i slutänden en mänsklig hand (och hjärna) in och selektera, gruppera och radera. Fortfarande är vi människor bäst på att första den verkliga betydelsen av ett ord eller fras, samt avgöra om det är relevant i sammanhanget.
Ett arbete som aldrig tar slut
Sökordsanalysen, liksom SEO-arbetet, bör ses som en cirkulär process som man jobbar med kontinuerligt. På samma sätt som verksamheten ständigt utvecklas och förändras, gör även de söktermer man optimerar för det.
Ett arbete som aldrig tar slut, med andra ord. Jobbigt, tycker säkert en del, ROLIGT tycker andra. Vi hör till den senare gruppen och hjälper dig gärna med både sökmotoroptimering och sökordsanalys!
(DigitalDoo i samarbete med Ordboet)