Förbud mot tredjepart-cookies och iphone-användare tackar nej till reklam

Digitala annonskampanjer står inför ett skifte. Det gamla sätten att skapa målgrupper i kampanjer skrotas och ersätts med nya.

Förbud mot tredjepart-cookies

Fram till nu har annonsörer kunnat använda besöksdata från sina webbplatser till att hitta målgrupper för annonskampanjer på digitala plattformar som Facebook och Instagram. På samma sätt har annonsörer kunnat ta hjälp av användardata i tmobilappar för kampanjer på Facebook och Instagram för att ringa in relevanta målgrupper till sina kampanjer. Det här är fortfarande möjligt att göra, men målgrupperna blir allt mindre i storlek, eftersom den här typen av data successivt försvinner för att helt upphöra 2023.

Möjligheten att samla in data om webbplatsbesökare är något som annonsplattformar som Meta (Facebook) och Google gjort med hjälp av cookies via sina mätpixlar.  Webbläsaren Safari som används på Macdatorer och i iPhones tog bort tredjeparts-cookie insamling 2017. Apple som tillhandahåller Safari gjorde det med förevändningen att de vill värna om webbesökarna eftersom de inte själva kan kontrollera vilken information om dem som samlas in och hur den används. Mozilla som har webbläsaren Firefox har följt efter 2019, och Google har meddelat att deras webbläsare Chrome kommer ha tagit bort möjligheten att spåra webbanvändares surfdata med tredjepart-cookies 2023.

Iphone-användares möjlighet att tacka nej till vissa annonstyper

2021 gjorde Apple det möjligt för sina iphone-användare att välja ifall de vill dela med sig av sin användardata till annonsörer i appar de använder. Enligt iphones nya policy behöver apptillverkare skicka en fråga till sina iphone-användare och fråga om de vill få annonser visade för sig som bygger på deras egen surfdata i appen. Något som de flesta iphone-användare tackar nej till.

För Meta som har apparna Facebook, Instagram Messenger och Whatsapp, så betyder det att ungefär 55% av användarna inte delar med sig av sin användardata till annonsörer. Det handlar om data som talar om ifall en person gillat eller delat dina inlägg, följer dig eller skickat meddelanden till dig. Och det här gäller även andra sociala medieplattformar som Youtube, TikTok, LinkedIn och Snapchat.

Nya sätt att dela data med annonsplattformar

Att kunna bygga annonsmålgrupper som baseras på deras aktivitet på webbplatsen är avgörande för att kunna få tillräckligt många konverteringar som bokningar, köp eller leads (då någon lämnar sin kontaktinformation) på en sajt. Därför har nya tekniker tagits fram för att samla in den här datan och dela den med annonsplattformar.  

Den nya tekniken att samla insurfdata kallas server-till-server-spårning och Google och  Meta har också tagit fram en säker teknik för att annonsörer ska kunna dela den datan med annonsplattformarna och använda i kampanjer. Den stora skillnaden är att nu är det annonsören/webbplatsägaren som har kontrollen över cookie-datan och hur den delas med annonsplattformarna och inte tvärtom som det var tidigare. 


DigitalDoo kan hjälpa till med att skapa en server-till-server-spårning till webbplatsen, sätta upp kopplingar mellan webbplatsen och Meta och Google för att mäta konverteringar och skapa kampanjmålgrupper.

Föregående
Föregående

Kvalitativ sökordsanalys

Nästa
Nästa

Hur används cookies?