Vad är server-till-server-spårning?

2023 kommer möjligheten att samla in webbesökares surfdata via tredjepart-cookies försvinna helt. Sedan 2021 är möjligheten att samla in surfdata från iphone-appar kraftigt begränsad. Den här utvecklingen leder till att framför allt konverteringar i annonskampanjer minskar - ifall man inte ändrar sitt sätt att samla in surfdata via cookies

Fram till nu används Metas och Googles mätpixlar

För att kunna göra relevant annonsinnehåll och rikta kampanjer till relevanta målgrupper behöver vi kunna samla in data om besökares aktivitet på webbplatsen. Det handlar om vilka sidor de besökt och om de konverterat (köpt, bokat, tittat/lyssnat/läst innehåll eller registrerat kontaktuppgifter). Vi behöver också kunna dela med oss av informationen till  annonsplattformarna.

Fram till 2021 så har annonsplattformarna hjälpt oss med detta. De har tillhandahållit en mätpixel som vi har kunnat installerat på våra webbplatser. Genom pixeln har till exempel Meta (har Facebook, Instagram, Messenger och Whatsapp) och Google kunnat koppla cookie-data från annonsörers webbplatser till deras annonskonton. Där har den använts för kunna skapa målgrupper och mäta kampanjresultat. Det är det här som kallas tredjeparts-cookies.

Gå över till server-till-server-spårning

Nu kommer server-till-server-spårning att ersätta pixel-metoden. Det betyder att man sätter upp en spårningsserver och kopplar till sin webbplats. Det är fortfarande cookie-data som mäts, men istället för att en tredje part - annonsplattformarna - mäter och samlar in datan, så gör webbplatsägaren det.  Webbplatsägaren kan nu kontrollera vilken data som samlas och kan radera datan när den blir för gammal.

Spårningserverns data behöver delas på ett säkert sätt med annonsplattformarna. Både Google och Meta utvecklat särskilda APIer för detta. Det är ett sätt att programmera säkra kopplingar för överföring av datan mellan spårningsservern och webbplatsägarens annonskonto på plattformen. Det här gör också att webbplatsägaren kan kontrollera vilken data som delas med tredje part och att det sker enligt de direktiv (GDPR, till exempel) som reglerar detta.

Vad behöver du göra?

För att kunna sätta upp en spårningsserver behövs verktyg och tjänster införskaffas. En molntjänst för servern behöver betalas, men mätverktyg som Google Tag Manager är gratis. Är det en liten sajt så är det väldigt blygsamma kostnader. Om företaget redan har en servermolntjänst, så kan en spårningsserver läggas till där. Både Google och Meta har tagit fram flera resurser för utvecklare som ska underlätta arbetet med att koppla servern till annonskontot.


DigitalDoo kan hjälpa dig att sätta upp en spårningsserver och koppla den till dina annonskonton på Meta (Facebook) och Google.

Föregående
Föregående

Så här håller du koll på datan du delar med Facebook och Google

Nästa
Nästa

Kvalitativ sökordsanalys