Så här håller du koll på datan du delar med Facebook och Google
Annonserar du på Google, Instagram och Facebook? Då samlar du säkert in data från besökarna på sajten via marknadsförings-cookies. Det innebär att information om till exempel vilka sidor som besökts, köp och bokningar delas med de här annonsplattformarna. Den används sedan för att kunna nå webbesökarna med annonser baserat på vad de sett och gjort på sajten
Det är inte olagligt eller fel att göra så, men däremot finns det regler som säger att besökarna ska informeras om att datan samlas in. De ska också ha möjlighet att avstå från att marknadsförings-cookies registrerar deras aktivitet på sajten. Och den som äger sajten ska rensa i sin data regelbundet och inte samla mer information än nödvändigt. Det här ingår i GDPR - lagen om insyn och skydd av persondata, LEK -lagen om elektronisk kommunikation som bland annat styr hur information om cookies ska visas.
Vet du inte om företaget samlar in den här datan?
Det är mycket möjligt, eftersom de flesta använder sig av en byrå som sköter den digitala annonseringen. De har säkert hjälpt till att installera så kallade mätpixlar på sajten och dessa är sedan kopplade till annonskonton på Google, Facebook, eller någon annan, liknande annonsplattform. Men det är du som äger sajten som ansvarar för datan som samlas in, så därför kan det vara bra att du gör en inventering av vilken data som samlas in med jämna mellanrum.
Det här bör ingå i en inventering
En genomgång av sajtens kod
Här ser man vilka mätpixlar som är installerade för att samla in data via cookies.
En kartläggning av vilken data som samlas in och används
Gå igenom annonsplattformar, CRM-system, verktyg för e-postmarknadsföring, tjänster för webbstatistik och tekniska funktioner på sajten.En redogörelse om varför datan används
Berätta om den är kritisk för sajtens funktion, gör användarupplevelsen på sajten bättre eller används för att visa annonser. Det ska vara tydligt och enkelt att förstå, även om du inte arbetar med digital marknadsföring till vardags. Det kan vara en ledningsgrupp eller jurister som behöver förstå hur datan används.Ett förslag på vad som kan raderas
Fokusera på data som inte används, pixlar som inte används och sådana uppgifter som är mer än ett år gammalt.
Så här använder du inventeringen
När du fått inventeringen i handen, så bör den jämföras med integritetspolicyn som företaget har. Det är möjligt att policyn behöver uppdateras. Det kan också vara så att en del verksamheter är extra känsliga för att data samlas in. Även om det inte handlar om adressinformation, och att det är lagligt att samla in cookie-datan, så kan det vara stötande och skada varumärket.