Social media
Vi vet att vi måste synas i sociala medier, men vad ska vi göra? Det är en vanlig fråga vi får. Synlighet i sociala medier beror på vilken typ av företag det handlar om och vilken bransch. Och hur mycket tid och resurser det finns.
Vi håller koll på vilka sociala medier företag ska finnas i
Det är olika så klart, men de flesta svenskar använder någon av Metas sociala medier: Facebook och Instagram. Därför är det de sociala medie-plattformarna vi brukar rekommendera i första hand. Sedan behöver de flesta företag synas på Linked In eller ha en strategi för hur man ska arbeta med LinkedIn. Självklart så tillverkar vi strategier och innehåll för Snapchat, TikTok och Twitter också.
Vi vet hur man får fler följare på Instagram
Jakten på följare är viktigt för alla företag. Att det ska vara många följare på Instagram, Facebook, LinkedIn, TikTok är målet för många företag. Vi rekommenderar alltid att rätt följare är viktigare än många följare. Vi strävar efter att följarna ska vara potentiella kunder och då är det viktigt att kunna kontrollera det, men också att vi skapar innehåll som är relevant för potentiella kunder. Här är det viktigt att ha en tydlig strategi och taktik för att skapa innehåll som attraherar rätt målgrupp.
För att växa i följarantal går det att annonsera, men det är organiskt innehåll (vanliga poster som inte är annonser)som bygger följarantalet över tid och gör att följarna vill vara kvar. Att alltid ha en uppdaterad kunskap om hur sociala medie-plattformarnas algoritmer fungerar är nödvändigt för att lyckas och det är kunskap vi ser till att alltid hålla färsk.
Vi har koll på UGC - user generated content
Vi vet att ett av de bästa sätten att få uppmärksamhet och trovärdighet är att låta andra berätta om kundernas varor och tjänster. Och de bästa att göra det är kundens kunder. Influencers betalar vi för att göra detta, men kunderna har mer trovärdighet. De är genuina, eftersom de inte är influencers. Det finns olika vägar att gå för att få UGC, user generated content, och det handlar om att ge uppmärksamhet och belöning till den kunden som delar med sig av sin upplevelse.
Vi kan annonsering i sociala medier
Vi har bred och lång erfarenhet av att göra annonskampanjer för sociala medier. Vi är rutinerade på att hitta bra målgrupper, räkna ut kampanjbudget för maximal effekt och optimera våra kampanjer så att det blir ett bra resultat. Vi kan planera kampanjer för en begränsad budget och anpassa taktiken till det mindre företagets resurser.
Vi hjälper gärna till med att tillverka annonser och involverar gärna våra kunder i arbetet med att skapa innehåll i sociala medier.
Vill du sälja mer?
Prova Kickstart!
Istället för att samla lösa konsulttjänster eller timmar hit och dit som aldrig ger dig en långsiktig inverkan har vi skapat Kickstart. Kickstart ger dig allt du behöver för att lyckas och nå dina företagsmål.
Det har blivit svårare att annonsera på Facebook - har ni en lösning på det?
Många upplever att det blir sämre resultat av Facebook-annonseringen. Nya lagar och funktioner i webbläsare och telefoner gör det möjligt för användare att inte dela med sig av data till Meta (som äger Facebook). Därför blir det sämre resultat om man använder samma kampanjtaktik som man alltid har gjort. Vi vet hur man på bästa sätt använder Facebooks intressestyrningar för att få bra målgrupper till annonskampanjerna. Vi vet också hur man på bästa sätt preparerar sin hemsida för att kunna få besökare från en facebookannons eller instagramannons.
Facebook-pixeln är svår att installera
Facebook-pixeln, eller Meta-pixekn som den heter nuförtiden, är namnet på en kodsträng som man lägger i på sin hemsida. Den gör att Meta kan mäta hur många som besöker hemsidan, köper i webbshopen eller laddar ner en broschyr, till exempel. Det kan sedan användas i kampanjer där målgruppen ska konvertera, alltså utföra något på hemsidan. Till exempel köpa något eller anmäla sig till webinar. Då försöker Meta att hitta de som är mest troliga att köpa eller anmäla sig och visa annonserna för dem.
Som ett led i att det kommit nya lagar och funktioner som gör det möjligt för användare att inte dela med sig av sin surfdata, så har meta-pixeln gjorts om. Det är svårare att installera den och få den att fungera idag. Det behövs mer tekniska kunskaper än att kopiera och klistra in en kodsträng. Vi har satsat på att lära oss tekniken och programmeringen som behövs för att få pixeln att fungera. Det är en stor anledning till att facebook- och instagramannonserna vi gör för våra kunder presterar bra.
Branscher vi gjort marknadsföring i sociala medier för.
Livsmedel, hygien, hälsa (FMCG) - dagligvaruhandel
Vin- & öl agent
Mobiloperatör
E-handel
Vitvaror
Nöje- & evenemang
Utbildning
Personlig utveckling
HR
Retail
Kläder
Researrangör
Juridik/Advokatbyrå
Skidorter
Bil & Motor
Optiker
Läkemedel
Restaurang
Rekrytering & bemanning
15h
45h
25h
?h
Våra flexibla abonnemang
Tycker du att det är svårt att förutse vad du behöver hjälp med? Inga konstigheter – i en tid med snabba förändringar behöver vi kunna anpassa oss efter skiftande behov och förutsättningar. Vi erbjuder abonnemang på 15, 25, 40 eller valfria antal timmar per månad.