Digital affärsutveckling
Digital affärsutveckling är som vanlig affärsutveckling.
Våra uppdrag som involverar digital affärsutveckling handlar ofta om att göra om en analog tjänst eller produkt till att bli säljbar på nätet. Vi fokuserar på kundkontakter och köp i digitala kanaler. Vi hittar sätt att göra en tjänst digital som passar kundbeteenden och vad som efterfrågas när en kund vill köpa digitala tjänster.
När vi samlar in trender, bedeenden och information om målgrupper skaffar vi oss kunskap om din marknad. Den kunskapen kan användas i all affärsutveckling. Och det är ett billigt sätt att få värdefull information som avgör ifall affärsidéer lyckas.
Ladda ner vår guide!
Kom igång och skapa innehåll idag!
I den här guiden lär du dig 5 steg till att skapa nytt innehåll för din hemsida eller sociala medier.
Var slutar digitala marknadsföringen och var börjar sälj?
När varor och tjänster som marknadsförs och säljs på nätet följer vi kunden från första stunden de visar intresse till de betalat för varan i kassan. Det går inte någon skarp gräns mellan marknadsföringen och försäljningen. Den som sköter digitala kampanjer på Google och Meta (Facebook / Instagram) styr också kundens köpprocess och kan påverka hur många som köper det du säljer.
Det betyder att vi sitter på värdefull data om vad som behöver utvecklas i dina kunders köpupplevelse eller hur du kan förbättra ett erbjudande för att få fler köpare, till exempel. Vi arbetar dessutom med flera kunder parallellt inom olika branscher. Det ger oss bred kunskap och ökar vår förståelse vad som påverkar lösamheten.
Är din affärsidé något som marknaden vill köpa?
Tänk om alla hade råd med marknadsundersökningar och kundpaneler att testa sina affärsideer på! Vi vet att det finns andra sätt att ta reda på om ditt affärserbjudande kommer sälja. När vi tittar på trender och beteenden i digitala kanaler så får vi reda på vad som intresserar människor just nu. Vilka problem de har och vilka trendsättarna är.
Det är en bra hjälp i all företagsutveckling. Att börja varje projekt med att kolla söktrender på Google, till exempel, eller vilket innehåll som trendar i sociala medier, kan ge ditt företag ett stort försprång till konkurrenterna.
15h
45h
25h
?h
Våra flexibla abonnemang
Tycker du att det är svårt att förutse vad du behöver hjälp med? Inga konstigheter – i en tid med snabba förändringar behöver vi kunna anpassa oss efter skiftande behov och förutsättningar. Vi erbjuder abonnemang på 15, 25, 40 eller valfria antal timmar per månad.
Är din affärsidé något som marknaden vill köpa?
Tänk om alla hade råd med marknadsundersökningar och kundpaneler att testa sina affärsideer på! Vi vet att det finns andra sätt att ta reda på om ditt affärserbjudande kommer sälja. När vi tittar på trender och beteenden i digitala kanaler så får vi reda på vad som intresserar människor just nu. Vilka problem de har och vilka trendsättarna är.
Det är en bra hjälp i all företagsutveckling. Att börja varje projekt med att kolla söktrender på Google, till exempel, eller vilket innehåll som trendar i sociala medier, kan ge ditt företag ett stort försprång till konkurrenterna.
Affärsutveckling handlar ofta om att bygga företagets varumärke
Visste du att det tar ca 18 månader av marknadsföring innan ett nytt varumärke blir känt på marknaden? Och visste du att en annonskampanj behöver ha en mix av varumärkesbyggande och säljande budskap för att bli kostnadseffektiv?
Det är det vanligaste rådet vi ger våra kunder är att just bygga varumärke. Speciellt för dem som säljer tjänster, enligt vår erfarenhet. Här behöver de flesta bli personliga och visa att de är trovärdiga. Just nu betyder det att stärka sin marknadsföring på sociala medier, och några i vårt team är experter kan just det. När vi märker att trender och beteenden ändras här, så uppdaterar vi våra kunskaper på det här området. Vi skaffar oss de erfarenheter vi behöver och är i ständig utbildning.
Affärsutvecklare brukar ge rådet att du ska lära dig mer om din målgrupp
Företagets lönsamhet är direkt kopplat till hur väl man känner kunderna. Vårt mål för våra kunder är att alltid arbeta med korrekt kunddata. Genom att mäta och följa upp all kommunikation med befintliga kunder, kan vi välja rätt saker att göra för att driva försäljning.
När marknadsundersöknigar är dyra och för stora projekt att genomföra för mindre företag, är vi ett bättre alternativ. Vår målgruppsresearch är enkel att använda och tar mindre tid att göra. Metoderna är beprövade och kombinerar vår erfarenhet att göra förstudier till kampanjer och webbplatsbyggen, då vi använder digitala verktyg för söktrender och köpbeteeden på nätet.
Affärsutvecklare har branschkunskap om när kunder är mottagliga och köpbenägna - och det har vi med
Att skaffa en affärsutvecklar-coach med lång erfarenhet inom en bransch ingår i flera företags strategier för att ta sig in på en ny marknad, till exempel. All den samlade kunskapen om när på året kunderna är villiga att köpa eller kommunicera med säljare är det som man hoppas att affärsutvecklaren ska kunna bidra med.
Vårt arbete med digital marknadsföring har givit oss erfarnehet från de flesta svenska branscher. Därför har vi bred kompetens att ta reda på när på året kunden är mer eller mindra mottaglig för besök, kommunikation eller att köpa. Vi har flera digitala verktyg som hjälper till kartlägga beteendemönster och vad kunder efterfrågar
Vill du sälja mer?
Prova Kickstart!
Istället för att samla lösa konsulttjänster eller timmar hit och dit som aldrig ger dig en långsiktig inverkan har vi skapat Kickstart. Kickstart ger dig allt du behöver för att lyckas och nå dina företagsmål.
Det här kan vi göra:
målgruppsresearch
söktrender och topics
kartlägga köpbeteenden
trendsättande varumärken som påverkar din bransch
research för att hitta kundernas betenden och aktiviteter under året
kartlägga konkurrenter
strategier för varumärkesbyggnad och kampanjer
rekommendationer och planer för förändring av erbjudande och säljkanaler på nätet.
Som affärsutvecklare arbetar vi med agila metoder
Att utveckla företagets lönsamhet handlar om att våga ta lagom stora risker. Vår metod innebär att vi arbetar med hypoteser och tester. Data vi samlat in ger oss en bild av hur vi tror att målgruppen är och vilka behov de har. Så är det oavsett man samlat in den i digitala kanaler eller genom speciellt framtagna marknadsundersökningar. Sedan behöver man testa sin idé på målgruppen för att veta att den fungerar.
Vi testar allt i en liten skala först. Via sociala medier kan vi till exempel samla in de som är intresserade av att testa en produkt eller tjänst. Vi mäter resultaten och utvärderar. På det sättet kan vi skapa en beprövad strategi som faktiskt fungerar.
Hos oss finns digital affärsutveckling i vårt DNA
Enligt vårt synsätt är alla våra kunder i ständig utveckling. Vi hjälper dem med att hålla koll på trender och föreslår möjliga vägar framåt som passar marknaden bättre. Det är inget som kostar extra eller som erbjuds som en särskild tjänst. Det är så vi är helt enkelt.